CUM NE COMPORTAM ÎN VIATA PROFESIONALA SI OFICIALA

CUM NE COMPORTAM ÎN VIATA PROFESIONALA SI OFICIALA. SA GASESTI O SLUJBA DAR SA O SI PASTREZI!

Normele de conduita în viata profesionala sau oficiala sunt aceleasi ca în viata sociala sau particulara. Nu exista decât o forma de a sti sa te porti frumos. Se poate însa ca în anumite profesiuni, sa existe o serie de reguli speciale necesare a completa aceste norme generale.

Sa retinem mai întâi ca arta de a trai, aplicata la viata profesionala, nu e numai cel mai bun mijloc de a facilita relatiile umane ci si cel mai bun mod de a evolua, de a ajunge cineva. Daca oricum o parte importanta din viata noastra ne-o petrecem la serviciu s-o facem onorabil si cu placere.



DACA AVEM ÎN VEDERE O SCHIMBARE DE SITUATIE
SCRISOAREA



Mai întâi ne oferim serviciile printr-o scrisoare care trebuie sa ne caracterizeze. Se utilizeaza hârtie de scrisori obisnuita pe care ne scriem numele. Locul si data, strada si numarul si eventual numarul de telefon vor figura în dreapta, la aceeasi înaltime cu numele. Pe acelasi rând cu numele, dar în stânga, se va indica adresa firmei destinatare. Fiecare paragraf trebuie sa continue o idee noua. Scrisoarea va fi scrisa la masina sau de mâna, însa fara greseli. Ea va face asupra destinatarului o prima impresie favorabila. Mai bine rescriem textul decât sa-l trimitem cu greseli. Unele firme cer ca scrisoarea sa fie scrisa de mâna ca apeleaza la grafologi în vederea testarii candidatului.

Va sfatuim sa revedeti capitolul consacrat corespondentei în ceea ce priveste antetul si formulele de politete recomandate. Veti gasi acolo diferite modele de "Curriculum vitae". Se cade sa indicam pe scurt scolile absolvite, functiile ocupate, cunostintele speciale si aptitudinile personale, apoi mentionam referintele si conditiile de angajare mai ales în cazul în care sunt special cerute. Aceste puncte sunt obligatorii într-o scrisoare în care ne oferim serviciile.

Nu se alatura certificate, recomandari si diplome în original. De regula le enumeram, iar la întâlnire le aducem în fotocopii. Firmele care au simtul afacerilor stiu ca aceste documente au necesitat un efort special, au costat bani si ele le vor înapoia imediat, daca nu intentioneaza sa-l angajeze pe candidat.



LA INTERVIU



Daca primim o invitatie de a ne prezenta personal, ne pregatim cu grija pentru aceasta întrevedere. Vom fi corect tunsi si rasi, ne vom îmbraca decent. Femeile vor încerca sa arate cât mai bine nedepasind însa linia elegantei si a sobrietatii. Ne vom pregati actele ca sa le gasim usor, si ne vom feri sa intervenim inutil în discutie, mai ales ca sa ne laudam cu relatiile pe care le avem. Nu vorbim primii, ci asteptam sa ni se puna întrebari.

Daca directorul sau seful întreprinderii intra în încaperea în care îl asteptam, ne vom ridica, chiar si femeile. În biroul sefului nu ne asezam decit dupa ce am fost invitati si raspundem scurt si clar la întrebarile sale. Interlocutorul nostru se ridica, trebuie sa facem la fel chiar daca ni se pare ca n- am spus înca esentialul. Nu insistam sa mai obtinem o întrevedere prin telefon si cu atât mai mult nu ne vom prezenta a doua oara daca nu suntem clar invitati sau angajati în mod sigur. În celelalte cazuri asteptam raspunsul în scris. Daca angajarea a avut loc în cursul acestei întrevederi, multumim pentru încrederea acordata si promitem sa îndeplinim serviciul cu cât mai multa constiinciozitate. Apoi, parasim încaperea fara graba excesiva dar si fara sa întârziem în mod inutil.


DUPA ANGAJARE



În prima zi de munca e de datoria sefului firmei, sau a unui reprezentant al sau, sa-l prezinte pe noul angajat colegilor lui de munca. Acestia se vor stradui, macar gândindu-se la propriile lor începuturi în munca respectiva, sa usureze noului venit integrarea în echipa existenta. "Bobocul" trebuie sa pastreze în primele zile mult calm stiind ca, la început, se va vorbi despre el în toata întreprinderea. Îsi va aranja locul de munca cât mai placut si ordonat si se va stradui, înca de la început sa se fac util. Odata introdus, când ajunge sa-si cunoasca seful si colegii, cu bucuriile si necazurile lor, judeca singur ceea ce este permis sau interzis, de exemplu pauza de cafea sau posibilitatea de a aduce ceva de mâncare de acasa. Sa precizam, ca locul de munca nu este cel mai indicat pentru a da telefoane particulare, chiar daca ceilalti se comporta cu discretia necesara.

În relatiile noastre cu colegii ne vom pazi ca de foc sa participam la intrigi si "comploturi". Se poate sa-ti creezi aici noi relatii, sa ai simpatii sau antipatii, dar nu trebuie sa confunzi relatiile de serviciu cu cele de prietenie. Trebuie sa fim buni colegi cu toti cei cu care lucram. Un barbat se va stradui, în limita posibilului, sa-si mai ajute colegele caci, în ciuda emanciparii, functionarele ramân înainte de toate femei si trebuie sa fie tratate ca atare.

Camaraderia nu te împiedica în nici un fel sa ai idei si sa le propui superiorilor. Este un mijloc cinstit si normal de a avansa fara bârfe si intrigi. A te remarca muncind cinstit nu are nimic comun cu intrigile, cu legea junglei si delatiunea, metode prin care unii considera ca reusesc în viata. Profesionalismul, buna crestere si modestia nu te vor arunca în anonimat ci dimpotriva.


CÂND AI FOST AVANSAT



Cine se comporta corect si interesele sale coincid cu ale patronului, se dovedeste demn de încredere, va putea sa urce treptele vietii profesionale. Dar, când devii sef, la rândul tau, sunt sanse sa vezi lucrurile cu un alti ochi. Noul avansat va aprecia politetea patronilor sai, gentiletea, felul lor de a se scuza când au gresit si vor încerca sa se poarte în acelasi mod. Fata de fostii lui colegi se va purta la fel ca înainte si în nici un caz dându-si aere de "sef".

Un bun profesionist stie ca trebuie sa dea exemplu prin disciplina de serviciu. Daca a acceptat onorurile functiei, a acceptat în acelasi timp si obligatiile ei. Nu trebuie sa asteptam de el laude exagerate pentru ceea ce facem corect, dar suntem îndreptatiti sa-i pretindem sa nu ne faca reprosuri nesfârsite pentru o greseala întâmplatoare. Un sef corect va asculta toti solicitantii cu aceeasi atentie caci stie ca bunele manierele fac parte din obligatiile sale. Nu va face sa astepte inutil pe cei care doresc sa-i vorbeasca, dupa procedeul folosit de unii avocati, medici sau dentisti, care pentru a acredita iluzia unei clientele cu care nu mai stiu ce sa faca îi lasa pe solicitanti sa astepte la nesfârsit. Tocmai persoanele cele mai ocupate gasesc mai mult timp pentru a-i primi pe solicitanti. Ele stiu ca ai mereu ceva de învatat de la altii.

Adesea ora închiderii suna mai târziu pentru sef decât pentru subordonati, dar acesta trebuie sa-si aminteasca ca o zi de munca este de ajuns si ca nici o grija nu se va evapora daca o ia cu el acasa!


ÎN FATA AUTORITATILOR SI A TRIBUNALULUI



Autoritatile si tribunalul au în comun faptul ca intra în vietile particulare fara sa fie chemate. Aceasta constatare nu face mai agreabila vizita pe care trebuie sa o facem în aceste locuri. Revistele comice ar dispare rapid daca n-ar avea ca tema sacrosanta birocratie. Daca cel mai adesea aceste reviste exagereaza, nu este mai putin adevarat ca ghiseul separa doua lumi în care nu se vorbeste aceeasi limba. De o parte si de cealalta ar fi posibil sa se amelioreze aceasta stare de lucruri cu un minimum de cordialitate, de întelegere si de umor.

Am fost de curând la un notar despre care stiam ca este acru si antipatic. Pentru ca i-am vorbit clar si frumos iar problemele pe care le aveam erau foarte complicate, m-a invitat sa stau jos si mi-a oferit o ceasca de cafea!

Nu uitati când bateti la o usa sa asteptati mai întâi raspunsul care va permite sa intrati.

Daca esti convocat în fata unui tribunal este absolut necesara te duci, daca n-ai o problema majora care sa te împiedice. Martorul trebuie sa soseasca punctual având asupra lui convocarea. Asteapta în anticamera sa fie chemat si, bineînteles, îsi scoate palaria când intra în sala, dupa ce în prealabil si-a stins tigara. Inutil sa spunem ca trebuie sa-ti mentii depozitia respectând strictul adevar, caci cea mai mica inexactitate poate sa te coste foarte mult si sa fie pe deasupra cauza unor grave nedreptati. Fie ca suntem martori sau parte în proces, raspundem presedintelui sau, daca e cazul, avocatului, dar niciodata altor persoane. Ne adresam cu "Domnule judecator" sau "Domnule Presedinte" celui care prezideaza un tribunal sau cu "Maestre" daca este vorba de un avocat. În schimb, în prezenta altor puteri decât judiciare putem sa ne adresam cu "Domnule" daca nu-i cunoastem exact titlul.

0 comments:

Post a Comment